Pages

Thursday, April 8, 2010

prosedur pembelian rumah


berikut adalah proses bagaimana urusan di jalankan daripada awal sehingga ke peringkat penyerahan kunci rumah baru anda

1. Step 1 - TEMUDUGA
* Jenis perkerjaan pemohon.
* Pendapatan bulanan pemohon dan isteri (jika bekerja)
* Jenis hutang pinjaman di bank lain jika ada. contoh: kereta/kad kredit/sebagainya.

2. Step 2- PENYERAHAN DOKUMEN PERKERJAAN PEMOHON
* Pemohon hendaklah menyerahkan dokumen perkerjaan sekarang.
* Bertujuan untuk mendapatkan guide line berapa loan yg boleh pemohon dapat.
* Masa yg di ambil 2-3 minggu.

3. Step 3- LOKASI PEMBELIAN RUMAH
* Pemohon akan di bawa melihat rumah di lokasi yg dipilih pemohon.
* Melihat di kawasan dalam/luar rumah.
* masa yg di ambil 2-3 hari

4. Step 4- TANDATANGAN MEMORANDUM
* Setelah pembeli bersetuju,pihak kami akan menyediakan surat perjanjian.
* Surat persetujuan ini ialah di antara pembeli dan syarikat yg menguruskan.
* masa yg diambil 1-2 hari.

5. Step 5- BANK/SURAT TAWARAN
* Kelulusan daripada pihak bank.
* Sekiranya lulus pihak bank akan menyediakan surat tawaran pinjaman.
* masa yg diambil 1- 2 minggu

6. Step 6- SPA/LD AGGREMENT
* SPA-surat perjanjian jualbeli antara penjual dan pembeli.
* LD- surat perjanjian antara pembeli dan bank.
* masa yg di ambil antara 2-3 bulan.

7. Step 7- PENGELUARAN KWSP
* Pengeluaran adalah untuk deposit rumah.
* Masa yg diambil termasuk dgn step 6 diatas.

8. Step 8- PENYERAHAN KUNCI RUMAH
* merupakan proses terakhir di akhir urusan.

9. RUJUKAN: Master title- belum pecah geran = 4 + 2 bulan.
: Geran - Penjual (hutang bank) proses=3 + 1 bulan
: Geran - Penjual (Hutang angkasa-perbendaharaan kerja kerajaan= proses lama.
: Kos rendah- proses = 8-9 bulan.

sekiranya anda memerlukan perkhidmatan cik-izzati di dalam urusan jualbeli rumah boleh hubungi



cik izzati 012-7752839

0 comments:

Post a Comment